FIT - Druhý semestr
Druhý semestr na FIT ČVUT je za mnou a rád bych podal jakýsi report. Naše fakulta je hodně nová a ucelených zkušeností, kterými by se mohli zájemci o studium řídit, je tak pomálu. V druhém semestru máte již možnost zapsat si libovolné předměty a sestavit si vlastní rozvrh. Avšak je lepší se držet na uzdě a zůstat u doporučené skladby předmětů. Teprve až od 3. semestru si již musíte doplňovat kredity i předměty oborovými a volitelnými. I když mě většina lidí odrazovala od toho, zapsat si již ve 2. semestru něco navíc, stejně jsem na ně nedal a objednal si alespoň programování v Javě. Kdo by si nechtěl sestavit vlastní rozvrh? Máte možnost. A to i pokud máte horší průměr a budete vpuštěni do rozvrhu později, není se čeho obávat - paralelních skupin je opravdu hodně.
BI-PA2 - Programování a algoritmizace 2 Je to jeden ze 3 největších strašáků 2. semestru. Navážete na PA1, kde se programuje pouze v ANSI C a přičuchnete k C++ a OOP. Průběh předmětu je velice podobný. Opět budete muset řešit úlohy do progtestu. Tedy nemusíte, ale měli byste, protože jinak vám budou utíkat body a zároveň pak o to více budete bojovat se zvládnutím semestrální práce. Opět se píše test na hodině, který je také odevzdáván do progtestu. V něm musíte mít zcela správně aspoň 1 ze 2 příkladů (byla možnost napsat si i opravu). A třetí příležitostí jak získat body je semestrálka (povinná). Co budete tvořit, si můžete vybrat po konzultaci sami. Práce by měla mít kolem 1500 - 2000 řádků a měla by být řešena objektově. Není to tedy práce na jeden večer. Já jsem si naprogramoval šachy pro 2 hráče / s umělou inteligencí i s grafickým prostředím ovládatelným myší. Z těchto 3 bodových zdrojů se nakonec složí výsledná známka. Pokud nemáte dostatek bodů ani na E nebo si chcete známku vylepšit, tak můžete jít ještě na zkoušku, čehož jsem využil i já (vylepšoval jsem). Pokud si jdete známku vylepšit, tak automaticky ztrácíte již tu získanou. Na zkoušce se také programuje + dostanete nějakou teoretickou otázku. Zkouška dopadla úspěšně a z PA2 jsem si odnesl za C, za což jsem celkem rád, protože jsem docela zanedbával progtestové úkoly. Ponaučení: Dělejte úkoly na progtestu. Sice z nich není tolik bodů, ale pomohou vám utřídit si znalosti. A rozhodně choďte na Vagnerovy prosemináře, které považuji vůbec za nejlepší hodiny z celé výuky. Předmět dokončilo 55% studentů. BI-OSY - Operační systémy Strašák číslo 2. Budete programovat v ANSI C a pořádně se u toho zapotíte. V progtestu totiž na vás budou čekat 2 pekelné úlohy + semestrální úloha. Potíž je v tom, že v programech budete muset využívat vlákna a procesy. Myslet a programovat paralelně docela zaměstnává mozek. Co je na tom však nejhorší, je ladění. Nejednou vám zamrzne celý program a dost možná i počítač. Celé hodiny budete v programu hledat deadlocky a progtest vás potěší zcela novou sadou chybových hlášení. Pokud získáte z 60 možných bodů alespoň 30, můžete pokračovat ke zkoušce. Ta je ohodnocena body 40 a musíte urvat bodů 20. Zkouška však téměř vůbec nesouvisí s částí programovací. Je překvapivě počítací. Budete zjišťovat velikosti filesystémů, počty bitů v adresách či rychlost zápisu dat na disk. Nakonec se ze zkoušky stala docela zabíjačka a přes první 2 termíny prošlo méně lidí než šneků přes dálnici. I já jsem poprvé za studium poznal hořkou pachuť písmenka F. Záchranou byla hromadná 2,5h konzultace s p. Vagnerem a lehčí varianta na 3. termínu. Nakonec jsem zakončil předmět Ačkem. Opět bych vyzdvihnul důležitost prosemináře, který vám mohutně usnadní život. Předmět dokončilo 57% studentů. BI-LIN - Lineární algebra A strašák číslo 3. Jste na technické škole a proto se na vás bude 4 semestry těšit nějaká oblast matematiky. V 2. semestru se utkáte asi s tou nejtěžší - lineární algebrou. Tentokrát zapomeňte na postupné získávání bodů v semestru. I když můžete dělat domácí úkoly a nějaké ty body k dobru získat. Bohužel tyto úkoly jsou opravdu hodně obtížné a ke konci snad až nemožné. Chleba se bude lámat zápočtovým testem na 20b. Musíte získat bodů 10. Velká část lidí ale v zápočtu neuspěla a tak byla ještě možnost doplnit si nějaké body dodatečnými domácími úkoly, nicméně na to se nemůžete spolehnout. Na přeživší čekala zkouška, která se skládala z testu a ústní části. Nutno podotknout, že je min. ze 2/3 pouze teoretická (důkazy, definice a důkazy) a vůbec počítání je v “lingebře” spíše za odměnu. Já jsem nakonec dokráčel pouze k E. Předmět dokončilo 51%. BI-SAP - Struktura a architektura počítačů Jeden z mála předmětů, kdy se budete moc tak trochu vrátit do dětských let a s něčím si pohrát. Budete programovat hradla a následně navážete assemblerem. Všechno si to budete moct nahrát do “přípravků”, což jsou vlastně takové desky s procesorem, displejem, tlačítky… Bude to hezky svítit, blikat a bude se vám to líbit. Body sbíráte na laboratořích tím, že plníte zadané úlohy (pracujete ve dvojicích). Také se píší 3 testy. Většina lidí dosáhne na známku již ze semestru a nemusí tak k nepovinné zkoušce. Předmět je dobře veden a k dispozici jsou kvalitní materiály. Stejně jako u předmětu Číslicové a analogové obvody i zde platí to, že se není čeho obávat, pokud nechcete být “HWráři”. Stačí se snažit a projdete. V indexu mám B. Předmět dokončilo 85%. BI-TED - Tvorba elektronické dokumentace Seznámíte se s LaTeXem, naučíte se lépe formátovat své písemné výtvory, či vytvořit hezkou prezentaci, dále také generovat grafy a nebo psát komentáře k programům v doxygenu. Nepíšou se zde žádné testy, pouze musíte odevzdat asi 5 úloh. Pokud vás nesrazí cestou do školy tramvaj, tak předmět dokončíte. :) Mám A. Úspěšnost 82%. BI-PJV - Programování v Javě (volitelný předmět) Tento předmět je volitelný a s ničím nesouvisející. Neočekávejte, že byste po absolvování PJV mohli začít ihned “javovat” za peníze. Spíš si tak oťuknete, jak obrovský ekosystém kolem javy vypadá. Napíšete si pár testíků, pidi-semestrálku a vcelku přátelsky si popovídáte na zkoušce. Na tento předmět navazují ještě další 2, které se tímto populárním jazykem zabývají. Výhodou zápisu PJV v 2. semestru je to, že značnou část teorie kolem OOP slyšíte i v PA2. Navíc přednášky PJV jsou opravdu dobré/zábavné. Pokud ani po téhle dávce nepochopíte ideu objektového programování, tak už asi nikdy. Odnesl jsem si Béčko. Úspěšnost 49%. BI-TV2 - Tělocvik Abyste byli FIT, musíte absolvovat min. 2 semestry tělocviku. Opět si můžete vybrat z obrovské škály sportů. Já jsem opět neváhal a zvolil stolní tenis. Třešničkou na dortu byly České akademické hry, kam se sjeli hráči a hráčky z české extraligy a kromě rychlého konce již v základní skupině, se tak bylo alespoň na co koukat. Úspěšnost 88%. :-) Byl to semestr celkem náročný. Opět platí, že si toho musíte spousty odpracovat již v semestru. Opravdu nesmíte podcenit trio PA2, LIN a OSY, které vás při nečinnosti semele velmi rychle. Dále bych doporučil navštěvovat skvělé prosemináře jak z PA2, tak OSY, které vám ohromně pomůžou ve zdolávání progtestu.
Comments
Dragonn: [2]: Tady za to asi nemůžou tramvaje, ale když někoho vyhodí ze tří předmětů, tak má odchod/opakování jasné a proč se snažit honit nějaký další předměty :-)
tajo: JM: Nevím jestli by to mělo nějakou výhodu. Se vstupy / výstupy se nepracovalo a zavádět tam nějaké třídy by bylo zbytečné. Navíc progtest pečlivě sledoval časovou náročnost.
Jiri Muller: Hezký shrnutí. Jen bych opravil, že úkoly na OSY se dají (a dokonce bych to doporučil) dělat stejně jako PA2 v C++.
Michal: Koukám, že 18% FIŤáků tramvaj přejela :D
philip: hi i mam french and i study in prague and i have project in C++ please i need help from u and i want ask u if u know c++ or u have nay frien dwho can help on it thx alot
Jerryss: Zdravím, mohl bych poprosit o vyjádření o procentuální úspěšnosti u Javy? Jak je daný předmět obtížný vzhledem ke 49%? Díky
tajo: Jerryss: Nízká úspěšnost je dána tím, že jen ten předmět volitelný. Testy nebyly těžké, dalo se z nich nasbírat docela dost bodů. Semestrální úloha měla mít jen 300 řádků (takže stačilo udělat nějaký “sranda” prográmek) a na zkoušce jsme si všichni sedli do kroužku, chvíli si o Javě povídali a víceméně dostali max. bodů… není se čeho obávat.
Michal: IMHO s obtížností LS a s ohledem na to že PJV je volitelný předmět si myslím, že většina lidí to nestíhala a tak se na to vykašlali :) opravte mě JAVÁci jestli se mýlím :)